„Még felkiáltsz: »Az nem lehet, hogy oly szent akarat…« De már tudod:
igen, lehet…”
(Márai Sándor: Halotti beszéd, részlet)
I. Vissza írás
„Mi nem kell a
közönségnek? A komolyság: vagy ahol a komoly hang kötelező: a tartalmasság; a
logikus fejtegetés; a tárgyba elmélyedés; az alaposság; a hosszabb lélegzetű
munka; és semmi, ami komolyabb figyelmet, a minimálisnál több megértő
képességet vagy csekély ismeretet, például polgári iskolai műveltséget kíván.”
(Ambrus Zoltán: Irodalom és újságírás, részlet)
Egészen pontosan tudom, hogy
vissza írok, vissza a múlt század első felében fénykorukat élő szerzőknek,
Bródynak, Hamvasnak, Abrusnak, Márainak, Babitsnak, József Attilának stb.
Főként az esszéíróknak, néha a költőknek, még ritkábban a regényíróknak.
Mindenkinek, akiről tudom, hogy fontos volt neki két dolog: a Nemzet és az
Önvaló – a lét magasabb szinten történő értelmezése. Hozzájuk kell fordulnom,
mert tudom, hogy ők értik, miért fordulok irányukba, és azt is, hogy értéket
örökíteni ma csak így lehet. Nem a jelenhez szólva.
A jövőt teljes
tudatossággal nem tudhatjuk megszólítani, és voltaképpen direkt módon nem is
igazán lehet. A maradandó mű ezt automatikusan eléri, a szerző pedig nyilvánvalóan
tudja, hogy ez a potencia éppen benne van-e az adott műben, vagy nem. Mindig
úgy ír, hogy tisztában van vele: a jövő megszólításával közvetlen nem kell
foglalkoznia.
Vissza írok,
mert tudom, hogy várják. Ezt jelzik is. Egészen élő is kitapintható ez a
visszacsatolási igény. A mű véghezviteléhez olykor tanácsokat is adnak.
Hozzásegítenek a megfelelő eljárások kiválasztáshoz, a kulcsfogalmak
körvonalazódásához, a lényeg, az itt és most lényegének legteljesebb
megértéséhez. Ők a legutolsó ilyen generáció. Hozzájuk még nőni kell, tőlük
erre és egyre tovább csak csökkenni lehet. Ha valaki tudok és akarok lenni, az
egyedüli, amit vállalhatok, hogy Ők
leszek. Nem orvos, nem fizikus, nem szociológus, nem antropológus, nem
filozófus, nem teológus, hanem mindez egyszerre, Költő, Író, Ők.
Nincs ebben
semmi értelmetlen és értetlen elhamarkodottság, léha lelkesedés, ostoba
rajongás vagy egyszerű, szánni való majmolási ösztön. Nem rajongok értük.
Szeretem őket. Szeretem, mert leellenőriztem lényük, és bizonyosságot
szereztem. Nem érdekel, hogy a Nyugat a
Nyugat, nem érdekel, hogy azt
mondják…, nem érdekelnek a dicséretek és nem is kigondoltam, leellenőriztem.
Kezdve a sort Baktayval és Kaczvinszkyval. Szép lassan felgöngyölítettem, hogy
nincsen olyan a világirodalomban, ami ne lenne meg a magyarban. Aki magyar
irodalmat tanulmányoz, világirodalmat tanulmányoz. Éspedig akkor, ha főként
1900-tól 1950-ig bezárólag vizsgálódik, vagy legfeljebb 1870-től 1960-ig. A
többi ráadás. Nem kevesebb, de ismétlés. Ismételni pedig előre és hátra is
lehet.
Azt hiszem
annyi alapos tudást és lényeglátást, mint mellyel ők bírtak, egyetlen élet
alatt összeszedni nem lehet, kivéve, ha az ember aszkétaként ásramokban vagy
éppen a hegyekben, erdőkben, eldugott, magányos helyeken él. De tudtommal
aszkéta egyik sem volt. Inkább világjáró és világlátó. Éppen azért kell
visszafordulni hozzájuk, mert a jövőhöz csak így tudunk szólni.
II. Posztumusz
„Messze jövendővel
komolyan vess öszve jelenkort;
Hass,
alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derűl!”
(Kölcsely
Ferenc: Huszt)
(In medias res!) Megnyugtató, hogy létezik az irodalomban a kilátás,
miszerint egy adott téma jelenlegi tárgyát valaha meg fogják érteni, ha most
nem is értik. Ha ez a kilátás nem létezne, számos mű nem születne meg, mivel bizonyos,
hogy azokat a szerzőket, akiket jóval munkásságuk tényleges kifejtése után
ismer fel a közönség, csak ennek a jövőbeli ténynek a tudatában lehet írásra
buzdítani. És ebben is csak a felismerés bíztathatja őket, a megismerés nem,
mivel őket magukat teljes valójukban sosem ismerik meg, a jövő nemzedéke
idealizálja tulajdonságaikat. Aki arra számít, hogy az írás által
megismertetik, nem írónak való. Író csak önfeladó személy lehet, aki személyes
érintettségét hajlandó levetni.
A posztumusz
író, már most posztumusz író, a poszthumusz írókba pedig a lelket folyamatosan
önteni kell, elsősorban önmaguknak, felsőbb tudatosságuk által, a jelenben,
mert már annak tudata sem könnyű, hogy a jövőnek írnak, ám az még nehezebb,
hogy egy távoli generációval társalognak. Az ilyesmire korábban csak az
önmegvalósított mesterek voltak képesek. Egyedül az ő imáik tudtak áthatolni az
időn, és univerzálissá, transzcendentálissá válni. Az író pedig még csak nem is
mester – bár a legközelebb áll ahhoz, hogy azzá legyen –, így rá a köznapi lét
és a transzcendens lét közötti hánykódás esik. Ennek tényét minden gond nélkül
nyomon követhetjük bármely, önmagát munkássága megélése közben elpusztító
szerző életén keresztül. A költőt, az írót elpusztítja saját életműve. Ő nem a
kereszt elbírására, a passió végigjárására és végső soron az emberiség
megváltására született felkészült lélek. Inkább áldozat. Amint Jézus nem volt
áldozat saját történetében, mivel önmaga által vállalt útját járta be, úgy
áldozat az író, akivel a dolgok csak történnek. Egyetlen lehetséges reménye az
lehet, ha feladatát felismeri, vállalását tudatosítja, és rábízza magát az Akaratra, feltételek nélkül. Ekkor tud
csak kilépni az áldozat szerepköréből. Ez az út elején járóknak első ránézésre
nehéznek tűnő feladat, ám megnyugtathatja őket küldetésük minőségéből fakadó
könnyebbsége, ami abban áll, hogy az ember mindig ott van otthon, ahol éppen
fizikailag nincs jelen. A poszthumusz író a jelenből a jövő generációjához
szökik, ráadásul meghívásra teszi ezt (noha paradox módon a meghívásról nem
tud). Idegen környezetben pedig az embert mindig sokkal kedvesebben fogadják,
mint saját, megszokott és biztonságosnak hitt életterében. Így születnek minden
időben a titkos tanítások, mert
titkos tanítás az, ami a jelen számára nem ismeretlen, de megfejtetlen, a jövő
generációinak pedig már szemlélet, életút, táplálék.
III. „…ahol az életek csak úgy sikerülnek…”
És hogy miért van ez így? Srí
Caitanyát, a XV. századi vaisnava tanítót egyszer így kérdezte tanítványa:
– Mester, miért van az, hogy bár évezredek óta ismerjük az
Írást, a Kalí-kor ellen mégsem tudtunk semmit tenni? Miért van az, hogy míg a
világ egyik felén ismert és elfogadott, sőt kívánatos a szemfényvesztés, a
szerencsejáték, a tiltott szerek használata, az erőszak, az állatok leölése, a
szabályozatlan szexuális élet és a Kalí kor többi szimptómája, a másik felén
szentek születnek, az emberek az önmegvalósítás útját járják, nem dúlnak
háborúk, nem ismerik a kicsapongást, a szerénytelenséget, az álhatatlanságot, így
életük végül befejezettnek tekinthető?
– Mert míg valahol az ember élet- és létkérdéseket tesz fel,
az élet végső célját megismeri, ennek megfelelően az életét megtervezi és
érzékeit ellenőrzése alá vonja, felismerve, hogy az emberi lény több mint a
fizikai teste, mely csupán az anyagi és szellemi vágyak kielégítésének eszköze,
addig mások, máshol, e tudás hiányában, máyá illuzórikus energiájának hatása
alatt állva, ostobán, az érzékkielégítésnek élve, hasonlóan a fejüket vesztett
tyúkokhoz, pusztán fel-alá rohangálnak, és időnként belekapírgálnak önmaguk
vagy mások piszkába. Életükbe nem engedi be az Istent! Ott…, ahol az életek csak úgy sikerülnek, ahol az élet
lényegét nem ismerik fel, és ennek megfelelően sorsuk eseményeit a kozmikus
világtörvény beavatkozását letagadva, pusztán véletlenek értelmetlen
láncolatának tekintik.
Ennek a szakasznak egyszerűen azt a címet is
lehetett volna adni, hogy Sodródás.
Hiszen az az ember, aki a Kalí kor hatása alá kerül, nem tesz mást csak
sodródik. Ő az, aki a legostobábban és legszembetűnőbben becsapja magát, noha
ebből semmit nem lát meg. Ugyanis az ilyen semmi másról nem beszél, csak a
szabad akaratról, pedig abból van neki a legkevesebb. Azt hiszi legyőzte
Istent, a világ és a többi élőlény pedig azért egzisztál, hogy kizárólag csak
az ő akaratának hódoljon. De az igazság valójában az, hogy semmit nem győzött
le. Legfőképpen és elsősorban önmagát nem. Szolga. Az elméje, az érzékei, az
ösztönei, aztán a kötelességei, feladatai, érdekviszonyai, és a nála mégnagyobb
manipulátorok rabja. Sudra, ahogy a Védák nevezik, vagyis egyszerű,
tudatlan, önhitt, az egóját ellenőrzése alá vonni képtelen szolga.
Legegyszerűbben kétkezi munkás, de ez nem teljes. A sudra kifejezés elsősorban
tudatállapotot jelent. Annak az embernek a tudatállapotát, aki rendszertelenül
eszik, alszik, szabályozatlan nemi életet él, hazárdjátékokat űz, élvezeti
szereket fogyaszt, pénzsóvár, kapzsi, tunya, tompult, igénytelen, hajalmos a
csalásra, kérdéseket nem tesz fel, befolyásolható, tartása nincs, de ítéletet
mindenre vonatkozólag hoz, véleménye mindenről van, kicsinyes és öncélú
szabályokat állít fel hatalmi helyzetének kivívása és fenntartása érdekben,
állandóan a gazdaságról, az inflációról, és a politikáról beszél, de semmi
olyanról, aminek a valósághoz köze van. Csak az ilyen emberrel lehet háborúkat
vívni, csak az ilyet lehet megvezetni, csak az ilyen biztos mindig az igazában.
És ez az embertípus, aki képtelen elviselni a fényhozókat, az ellenlábasokat, a
mestereket és tanítókat, a különcöket, az igazmondókat, a költőket, az írókat a
világ világosságának őrzőit. Az őrzők ugyanis mindig terveznek, szabályokról és
törvényszerűségekről beszélnek, ő pedig csupán sodródik, lebeg, életét meg nem
szervezi, az csak megtörténik vele. Fura, hogy éppen ő az, aki akarva-akaratlan
eleget tesz a Biblia felszólításának: „Szaporodjatok
és sokasodjatok és töltsétek be a földet!”. Időről-időre ezt teszi ugyanis.
Évszázadról-évszázadra sokasodik és egyre többen
lesz. A Káin-ember, a Káin utód. A gyilkos, aki nem érti, hogy a gyilkosság
miért bűn. A tanítvány, aki nem érti, hogy miért kell tanulnia.
Nos, most Ő
az, aki ítél, aki dönt ember, föld, Isten sorsáról!
IV. Elmejáték
Ha valamit kiismerek és működését
megértem, mégha nem is láttam összes oldalát – melyek működése szempontjából
érdektelenek, de mivolta egészéhez hozzátartoznak –, tovább nem érdekel. Isten
és a világmindenség kutatásának rejtélyei ennek ellenére egészen régóta és
szűnni nem akaró módon foglalkoztatnak, de vajon akkor is érdekelnék-e az
embert, ha lehetősége volna Istent maradéktalanul megtapasztalni és kiismerni?
Tudom, hogy amint fent, úgy lent, amint a
makrokozmoszban, úgy a mikrokozmoszban – Ennek alapján azt gondolhatnánk,
hogy ha én így vélekedek erről a dologról, a nagy egész, a tömeg sem viszonyul
másként hozzá. Ez azonban mégis egy
olyan probléma, mely csak első ránézésre okoz zavart, valójában egyetlen
tétellel fel lehet oldani: „…elmejáték az
egész…” – ahogy Kurdi Péter írja Sorsbiznisz
című versében, s mint ahogy az egész kelet bölcseletéből tudjuk, itteni létünk
pusztán játék, az elme játéka máyával,
az illúzióval. Ha az elme ráun valamire, rögtön új tárgyat kezd kutatni
szerelmének. Éppen így működik az összes szerelem és talán az istenszerelem is.
De egyetlen különbség mégiscsak mutatkozhat egyik és másik között, mégpedig az
íz, vagyis az, hogy eltérő íze van a minden
egyébnek, és az abszolút egynek.
Így az abszolút egyet az elme nem unja meg, hanem elrágódik rajta, sőt
élvezetét, boldogságát leli benne. Ezt a kelet maradéktalanul megfejtette és
magáévá tette. Az egyetlen dolog, amiről mi itt nyugaton évezredek óta
tanúbizonyságot teszünk, hogy ezt a transzcendentális ízt nem ízleltük meg. Ez
itt csak igen keveseknek jutott osztályrészül. Éppen ebben lehet rálelni annak
okára, hogy miért kell a jövő megérintéséhez visszafordulnunk a múlt felé,
illetve, hogy miért van annyi posztumusz szerző. Ők (a régiek) még értették, a
posztumusz szerzők pedig még mindig értik és őrzik az erről szóló tudást. Hogy
miért? Mert a múltban erről még sokkal többen tudtak, ők, az újabbak, a
posztumusz szerzők pedig szintén ráleltek erre a tudásra. Ők, a kevesek. Akik
ismerik az abszolút egy ízét.
Tudók és
őrzők, nem feltétlenül azáltal, hogy kizárólag csak Istenről beszélnek, hanem
azáltal is, hogy zsenialitásukban az isteni energia hajóereje munkálkodik.
Küldetéssel bírnak és a transzcendens kisebb-nagyobb részét bár eltérő arányban
de önmagukon keresztül kinyilatkoztatják. Őrzők, az isteni energia, a megváltó
fényszikra őrzői. Munkásságuk és életük egyfajta példázat.
A jelenben, a
zűrzavar, a Kalí-kor mostani fokán rendet tenni csak nagyon nehezen lehet. Már
Ady is e kor szimptómáival összefüggésben figyelmezteti az Őrzőket:
„Oly szomorú embernek lenni
S szörnyüek az állat-hős igék
S a csillag-szóró éjszakák
Ma sem engedik feledtetni
Az ember Szépbe-szőtt hitét
S akik még vagytok, őrzőn, árván,
Őrzők: vigyázzatok a strázsán.”
S szörnyüek az állat-hős igék
S a csillag-szóró éjszakák
Ma sem engedik feledtetni
Az ember Szépbe-szőtt hitét
S akik még vagytok, őrzőn, árván,
Őrzők: vigyázzatok a strázsán.”
Intés az
őrzőkhöz... De kik az őrzők? Azok, akik mindenkoron a kialakult kedvezőtlen
helyzet ellen fellépnek, a szellem és az erkölcs abszolút, változatlanul
érvényes, az ember veleszületett és generációról-generációra ösztönösen, bár
tudattalanul átöröklődő igaz tudását őrzik. Mindig igyekeznek a megelőzés
eszközével élni, vagy közbe lépni és figyelmeztetni, ha az ember ettől eltér. „A történeti, főként az újkori ember abban a tévedésben él, hogy az
intenzív művelés szellemét magának kell megteremtenie, a célt magának kell
megállapítania, a színvonalat magának kell megalkotnia, az eszméket magának
kell kigondolnia. Énjét arra fordítja, hogy a szellemet, a célt, a színvonalat,
az eszméket kitalálja. Ezt a kitalált szellemet aztán kultúrának hívja. Nem
tudja, hogy az intenzív művelés szellemét nem kell kitalálni. Kezdettől fogva
kinyilatkoztatásszerűen megvan, és ha a szent könyvek írásban nem is őriznék,
őrizné az emberi lélek változatlan és megváltoztathatatlan érzülete. Azt, hogy
mit kell tenni, milyen tevékenységet kell folytatni, milyen színvonalat kell
fenntartani, milyen eszméket megvalósítani, azt az emberben élő szeretet szelleme
öröktől fogva tudja. Az erők az emberben nem azért vannak, hogy új szellemet
találjanak ki.” –
írja Hamvas Béla. Nos, az Őrzők nem tesznek mást, mint egész egyszerűen a
kinyilatkoztatást, az igaz és a változatlan tudást vigyázzák és örökítik át
mesterről-tanítványa, generációkon keresztül. Az aranykort pedig egyetlenegy
dolog különböztetni meg az apokalipszistől, mégpedig az, hogy az elsőben az
Őrzőkre még hallgatnak. Ez a Védák
szerinti sravana, vagyis a hallás
útján szerzett tudás elsajátításának folyamata.
Aki
ma megélni és látni akar, annak vissza kell hallgatnia. Nem a mai értelemben
vett józan észre, és nem a mai értelemben vett józan érvekre, hanem vissza,
azokba az időkbe, melyekben az Őrzők üzenete még tisztán hallható, egyértelmű,
minden kétséget kizáró volt. A jelenbe csak úgy lehet tiszta, építő és
innovatív tudattal megmaradni, ha az ember az Őrzők szavaira még ott és akkor
és úgy figyel, ahol, amikor és ahogyan még azt tisztán hallani lehetett. Vissza
hallgatni pedig nem értelemmel és érzékekkel kell, hanem csak és kizárólag
szívvel és az érzelmekkel. E hallás által lehet a transzcendentális ízt
megízlelni és azoknak a szavát meghallani, akik e kritikus korszakon átlendítve
a jövőbe vezetnek minket. Hogy miért éppen hozzájuk és miért éppen akkorba?
Mert őket még ismerjük és elfogadjuk. Velük kapcsolatban még egész nyilvánvaló
számunkra, hogy Őrzők. Az erejüket még érezzük, őket nem hagytuk az
apokaliptikus kor jellegtelensége és komisz homályának felszíne alá süllyedni.
Éppen ezért rájuk figyelve képesekké válhatunk meglátni a jelen őrzőit is. Ha
megtanulunk éberen és tudatosan figyelni, a posztumusz szerzőknek nem kell
többé poszthumusz szerzőknek lenniük, nekünk pedig nem kell kizárólag a múlt
értékei felé visszafordulnunk, mert felismerjük a jelen értékeit, a jelenben
működő Őrzőket is. Ez csak tudatos, tervezett élettel és felébredett elmével
lehetséges.
V. Utóhang
„Emberi viszonyainkat is úgy
válogatjuk meg, hogy elősegítsék önbecsapásainkat. Elkerüljük azokat az
embereket, akik igaz visszajelentést adnak rólunk, rosszindulattal vádoljuk
őket. Kedveljük az illúzióinkat támogatókat, akik kiszolgálják a hamis
látszatok fenntartásának igényét. A folyamat végén bekövetkezik a keserű
csalódás kapcsolatainkban.” (Popper Péter: A belső utak könyve,
részlet)
Ma az
embernek gyakran keletkezhet az az érzése, mintha a világban már csak tanítók
lennének, tanítványok szinte egyáltalán nem, apostolok még annyira sem. Egy-egy
kimondott vagy leírt gondolatra rögtön legalább 5-10 cáfolat érkezik, hozzá kell
tenni, hogy a legtöbb esetben teljesen feleslegesen. Ezek többsége mind
ugyanarról szól: emberek tudtukon kívül azt bizonygatják, hogy mennyire nem
értenek ahhoz, amiről beszélnek. Fogalomzavarban szenvednek, vitapontjaiknak
leellenőrzött gyakorlati alapja nincs. Kedvenc érvük az, hogy minden relatív.
Ezzel akarnak minden értelmes kérdésfelvetés és válaszadás alól kibújni. S hogy
miért van ez? Ahogy Hamvas írja egy helyen: „Mert lehet”. Nincs következmény.
Az
embereknek nem emlékeznek már arra az időszakra, amikor még minden abszolút
volt. Létezett egy válasz és az azzal összhangban történő cselekvés, ebből
következően pedig a társadalmi rend. Nem tudnak hallgatni, megállni,
lelassítani, a pillanatban megmaradni. A személyes boldogulás egyetlen útját abban
látják, ha laza és felszínes érdekközösségeket hoznak létre, ahol a bizalom
alapja a kölcsönös érdekeken alapuló segítségnyújtás.
Mindent
tudnak, mindent akarnak, mindenre vágynak s kínlódva nyüszítnek, ha valami nem
úgy történik, ahogy azt eltervezték. Egocentrikusak, mint a gyerekek. A világot
csak a saját nézőpontjuk szemszögéből képesek szemlélni.
Ezen
lehet változtatni. Amíg kegyelem és türelem létezik, addig lehet. Mindössze
arra van szükség, hogy az ember tudomásul vegye: léteznek tanítók és tanítványok
egyaránt, sőt minden tanító tanítvány és minden tanítvány mester is egyben.
Némelyek, mint például az Őrzök, az angyalok, az alászállók, a kiemelt
küldetéssel érkezők, a költők, az uralkodók, a tudósok stb. ebben a folyamatban
hangsúlyosabb és látványosabb szerepkörhöz jutnak, de a lényeg mégis mindig
ugyanaz marad: a nagy Egész egyetlen
részét sem lehet különválasztani a többitől. Az Egész most azt a látszatot kelti, hogy csupán a részek összessége,
pontosabban ezt a látszatot nem is ő kelti, hanem az emberiség átlagos,
hétköznapi tudatszintje, elmeállapota. Viszont, ha az elme csapongása
megszűnik, hasonlóan ahhoz, ahogy a felhő elvonul a Nap elől, újra láthatóvá,
ragyogóvá, élhetővé válik az Egész
is. Ez a világtörténelem során időnként szükségszerűen önmagától is
bekövetkezik, mert a világegyetem a folyamatos egyensúlyi állapot fenntartására
és visszaállítására törekszik, viszont sokkal természetesebb, veszteség
mentesebb, ha az ember a rendet önként, maga állítja vissza.
Sravana! Meg kell tanulnunk ismét
hallgatni, mégpedig a helyes és hasznos forrásra hallgatni. Istenre, Őrzőkre,
múltra és végül a jelenre! Túl sokat beszéltünk és cselekedtünk már! Túl sok
élet sikerült csak úgy…, ahogy éppen
megesett, ahogy éppen megtörténhetett. A helyes
meglátás igényével és követelményével ez összeegyeztethetetlen. A valóság
tiszta, reális érzékeléséhez és így a pontos ítélethozatalhoz ez kevés.
Újra
meg kell tanulnunk tanítványokká lenni, hallgatni, figyelni, alkotni,
teremteni! Nem csak azokra figyelni, akik képzeteinkben, látszólagos
érdekeinkben, önbecsapásunkban megerősítenek és támogatnak! Nem, rájuk a
legkevésbé! Sokkal inkább azokra, akiknek a szeretete fáj! Mert a szeretet ma
fáj mindazok számára, aki önbecsapásban, elméjük rabjaiként élnek. Rájuk nézve
a szeretet őszinte és igaz volta kínként hat. De, ahogy szintén Hamvas e korra
vonatkozóan írta: „Túl kell élni, ki kell bírni!”