Alapvetés
Mint, ahogy egyetlen társadalmi
jelenséget sem érdemes pusztán profán, anyagias szempontok alapján vizsgálni,
mert ez csak féligazságokhoz vezet, a szegénység kérdéskörének tárgyalása
szintén nem választható le egy-egy ország, nemzet saját szellemkincséhez való
viszonyának vizsgálatáról. Minden ország először szellemében, szellemiségében,
tartásában szegényedik el s csak aztán az anyagiak terén. Igaz ez
Magyarországra is, mely végtelenül szegénynek tűnik, ha az egy főre eső
államadóság mértékét vesszük alapul, ugyanakkor páratlanul gazdag, ha nyelvében
és hagyományában őrzött szellemkincsére tekintünk. Mint minden más esetben is,
Magyarország elszegényedése a mindenkori lakosság saját nemzeti
szellemkincséhez való viszonyában keresendő.
Egy nemzet addig élő, míg élő szellemi kultúrája,
hagyománya. Ez esetben elég csak például Indiára gondolni, mely ország
felbecsülhetetlen értékű vallási és filozófiai írásokat hagyományozott a
világra, egyedülálló módon őrizve az emberiség évezredes spirituális kincseit,
valamint annyi tanítót és tudósembert, mint semelyik más nép. India az
időszámításunk előtti időkben, többek mellett szellemi nagyhatalom volt, mely a
mai napig érezhető módon hatást gyakorolt a világműveltségre. Ugyanakkor az
elmúlt évszázadok során bekövetkezett idegen megszállásnak, elnyugatiasodásnak,
elanyagiasodásnak, elkapitalizálódásnak köszönhetően a világ valaha volt egyik
legnagyobb szellemi kultúrája lakosságának többségét tekintve ma nyomorban él,
ősi tudásáról megfeledkezve, hagyományait elhagyva. Igaz ez akkor is, ha India
a mai napig a leghagyományőrzöbb nemzetek egyike.
Ahogy
megtörtént ez Indiával, megtörtént más nemzetekkel is, köztük Magyarországgal.
A magyarok ősei az időszámításunk előtti időkben
nem csak fizikai értelemben, de a szellemkincset tekintve is nagyhatalomnak
számítottak. Egyes fejtegetések még azt is kijelentik, hogy a magyar kultúrában
gyökerezik az ősi világkultúra egészének gyökere. E tekintetben a magyarokra
szintén hagyományőrző szerep jutott. Ősi szellemkincsünket sokáig generációról
generációra örökítették, amíg az idegen befolyás ennek gátat nem szabott, a
magyarságot ugyanis folyamatos támadás érte szellemkincséért. Soha egyetlen
népet ennyi támadás nem ért történelme folyamán, ennek belátásához elég csak
végigtekinteni történelmi múltunkon. Mindenestre ősi kultúránk nyelvünkben,
meséinkben, krónikáinkban, népművészetünkben és egyéb forrásokban teljes
egészében ránk maradt. Más kérdés, hogy az ezek megismerésére és megértésére
vonatkozó lehetőségeket elvágták. Aki például költőként, történészként vagy más
helyzetben felszínre igyekezett hozni ezt az elveszett tudásanyagot,
ellehetetlenítéssel, megvetéssel találta szemben magát. Ahogy pedig egy nemzet
eredeti helyzetének és identitásának tudata elveszik, előbb-utóbb összetartása
és anyagi javai is elvesznek. És ahogy bekövetkezik ez nemzeti szinten, úgy
bekövetkezik egyéni szinten is. Ahol nincs nemzettudat, ott előbb-utóbb a
kisebb társadalmi intézmények összetartozás tudata is elveszik, míg végül a
családtudat elveszte után, kizárólag az egyéntudat marad a felszínen. Így
alakul ki az identitás nélküli, magára hagyott, bizonytalan biztonságérzettel
rendelkező, állandó félelemben élő ember, akinek élettevékenysége arra
korlátozódik, hogy pillanatnyi jóllétét biztosítsa. A szegénység nem arról
szól, hogy nincsenek rendelkezésre álló anyagi javak – mert azok mindig vannak,
az elosztás rossz, kevesek kezében halmozódik fel az anyagi javak egésze –, a
szegénység az identitás elveszéséről szól.
A helyzet pedig fonák. Ugyanis az, akinek az alapvető életfeltételei nem
biztosítottak, először élelmet keres és nem szellemkincse után kutat, ha
viszont egy nemzet nem kutat szellemkincse után, anyagilag is ellehetetlenül.
Ez esetben a kérdés kulcsa tehát az eredeti szellemiség elhagyásában van, mivel
az az ősidőktől fogva adott, míg az anyagi javak forgó eszközök egy ember és
egy nemzet életében is. Pontosan ennek okán érdemes egy kis kitekintést tenni a
ma élő ember szellemiségére.
Szellemi körkép*
Ma a világra egyfajta módon
felülről, vagy kívülről rátekintve az ember felettébb furcsa összképet lát:
mintha az emberiség csak lenne, egész pontosan lebegne. Lebegne a semmi fölött
és nem egy szakadék fölött, mert a szakadéknak van tere és a benne lévő térnek
határai, a semminek viszont nincsen határa. Parttalan és kifejezéstelen. Olyan,
mint a köztes lét állapota a halál és az újjászületés között. Talán még
meglepőbb, hogy az emberiség lebegése nem statikus, hanem dinamikus, állandó,
feszített és viszonylag gyors mozgás. Viszont e mozgás valahogy kívül esik a
léten, az igazon, a lényegesen. Ez a csak
van állapota. A cselekvő nem cselekvés állapota. Olyan állapot, amiben
folyton történik valami, de nem történik semmi lényeges, vagyis olyasmi, ami
emberi szempontból fontos volna.
Ebben a helyzetben
az igazság és boldogság keresésnek szinte semmilyen tere nincs. Ezek a fogalmak
passzívan és megnyilvánulatlan pihennek valahol az emberiség közös
tudatterében, arra várva, hogy lehívják őket, párhuzamban rengeteg más, hasonló
fogalommal, amiket az emberi szellem szintén e helyre utalt, mivel e korban
minden, ami örök, raktározásra kerül, minden, ami pedig elhasználható,
felszínre. A ma embere már nem szólít meg és nem hív le semmit, ami eredeti. Az
igazságra, a boldoggá válás útjára nem kíváncsi, beéri pusztán annyival, hogy
panaszkodhat hányatottnak vélt sorsa miatt. Ez a magatartásminta pedig divat
lett. Gondos megfigyelés alapján világossá válik, hogy ma nem az a kérdés, hogy
van-e igazság, hanem az, hogy miként lehet azt elkerülni, mivel mindenki, aki
szembetalálkozik vele, hirtelen vakká, süketté és némává válik, életéből az
igazmondókat száműzi, közösségeiből kirekeszti, s közben olyan fogalmakat
értelmez át a maga szelleme szerint, mint a hűség, a tisztelet, a szeretet, a
megbecsülés stb. Ezen átértelmezés lényege pedig pusztán a játék. Az ember
azzal szórakoztatja magát, hogy a valóságot eddig soha nem látott mértékben
eltorzítja és a maga képére formálja annak érdekében, hogy jól érezze magát.
Kedvenc képzete az, hogy ő márpedig kereső, akármennyire nem keresi az
igazságot, csak azt, ami adott pillanatban számára igaznak tűnik.
Ez a rossz
tanácsadók világa. Rossz tanácsadók pedig azok, akik nem a létezés értelmére és
a lélek eredeti helyzetének megismerésére tanítják a keresőt, hanem pusztán felszínes,
életviteli tanácsokkal látják el, melyek által saját életében – s nem létében –
sikereket érhet el. És ki ne akarna inkább sikeres lenni, mintsem önmaga? Ma az
számít jó tanácsnak, ha valaki elmondja az öncélú sikeresség, a büntetésmentes
képmutatás és csalás sikerreceptjét. Vagyis a fő kérdés ma nem az, hogy Ki vagyok én?, hanem, hogy Ki az, aki értem van? Erre való az
ember számára a modern kor új vagyontípusa, a kapcsolati tőke. Ez a tőketípus
minden eddiginél hatalmasabb. Pénz nélkül az ember tud még valamihez kezdeni,
kapcsolati tőke nélkül nem. Akinek pedig kapcsolati tőkéje van, semmi szüksége
nincs pénzre. E tekintetben pedig nagyon kemény árucsere és ember-kereskedelem
folyik. Könnyen válhat bárki először raktári kellékké, aztán már a raktárból is
kifutó, leselejtezett árucikké.
Az ember nem
ismeri már a szerelmet, mert, ha ismerné, tudná: a szerelem legszentebb
szentsége felkutatni és szolgálni annak tárgyát, a múzsát, nem pedig
eljövetelére és igába hajtására várni. Márpedig a ma embere nem szolgálni akar
és nem szerelmes a létbe. Az ilyen tudatlan ember uralkodni akar, hatalomvágy
fűti, s amit nem tud uralma alá hajtani, azt száműzi s létjogosultságát
felfüggeszti. Mindeközben gyáva, mert nem meri magát feltételek nélkül átadni
semminek és senkinek. Tudásszerzése kizárólag a szimpátián alapul. Attól, aki
számára szimpatikus, válogatás nélkül mindent elfogad. Nem a lényeges és az
igaz megismerésére törekszik, hanem arra, hogy egy számára szimpatikus úton
jobbá, könnyebbé tegye életét, igazolja önmaga képzetét a világról. Így csalja
meg a hamis, a tudatlan ego, a valós egot, mely az őszinte megismerés
szolgálatában áll. Ám ez egyáltalán nem meglepő. Ahogy a kor embere nem hisz
már a monogámiában, úgy az önmagával szemben tanúsított hűségben sem. Annál,
pedig, hogy nem ismeri önmagát, csak az kétségbe ejtőbb, hogy még csak nem is
igyekszik hű lenni magához, mert az önmagához hű ember tisztában van saját,
valós érdekeivel és ennek megfelelően vágyik arra, hogy megismerje önmagát és léthelyzetét. A
tudattalan embert mindez taszítja. Elvonatkoztat tőle minden lehetséges úton,
jelentőségét mereven tagadja. Álmodik, és nem kíván álmából felébredni. A
szendergő jellem mindent elkövet, hogy álmából ne rángassák ki s cselekednie ne
kelljen. Mesterségesen folytonos félálomban tartja magát, hogy amikor veszélyt
érez, hamar vissza tudjon zuhanni a mély alvás állapotába. Ám ezzel csak
önmagát árulja el.
A felelősség
Ma a világ és benne Magyarország
is egyre súlyosbodó értékválsággal küzd és erről a többség nem hajlandó
tudomást venni, vagy, ha igen, ezzel kapcsolatos személyes felelősségét
tagadja, a helyzet megoldását áthárítja azokra, akikről úgy véli, hogy hatalmi
befolyással bírnak. Ugyanakkor a rendszerváltással beömlő idegen kultúra
térhódításának jóváhagyása nem egészen arra világít rá, hogy ez pusztán néhány,
éppen hatalmon lévő kisebbség felelőssége volna. Ugyanis, ahogy a
rendszerváltozással elhaltak korábbi értékek, viselkedési rutinok, úgy akadtak
új eszközök és lehetőségek is a magyarság kezébe, azt pedig, hogy egy-egy
társadalmi változásra miként reagál egy közösség, legalább részben mindig maga
választja meg. A rendszerváltás és az azóta eltelt idő pedig valamelyest azt
bizonyította, hogy vannak, olyan eszközök, melyekkel nem tudunk helyesen bánni,
ha birtokunkba kerülnek. És ez a kijelentés elsősorban az erkölcsi vonatkozást
érinti, ugyanis az említett jelenség hatása abban mutatkozik meg, ahogy bánunk
egymással.
Mint, ahogy
minden társadalmi jelenség a népesség egészét érinti, a szegénységet sem lehet
vizsgálni egy kisközösség vagy néhány társadalmi szervezet felelősségeként. A
szegénység össztársadalmi kérdés. A kérdéshez való viszonyában pedig a nemzet
szellemisége mutatkozik meg. A szegénységhez való viszony arra mutat rá, hogy
miként tekint az ember a másik ember létbizonytalanságára, mennyire tiszteli
polgártársa életét, élethez való jogát, emberi méltóságát. A kulcskérdés az,
hogy az ember mennyire engedi azt, hogy a másik embernek jobb legyen, akár a
saját maga kárára is, vagy rosszabb, a maga javára. Ott, ahol nincsen
összetartozás érzés, és stabil, évszázadokra, évezredekre visszanyúló közösség-
és hagyománytudat, ez megengedhetővé válik. A kérdés túlmutat a pusztán
nacionalista, vagy politikai eszmék világán. Ez a kérdés egész egyszerűen és
konkrétan pusztán emberi, erkölcsi kérdés. Az ember veleszületett erkölcsi
érzékéhez kötött. Az egyedüli indok ennek figyelmen kívül hagyására pedig csak
az alapvető emberi, erkölcsi értékektől való eltávolodás lehet.
A szegénység, mint
élethelyzet
Az világos, hogy a szegénységben
élő ember alapvető alkotmányos és emberi jogaival teljes mértékben semmiképpen
sem tud élni, hogy pontosan mekkora ez az arány, az szegénységének mértékétől
függ. Ez az arányosság pontosan leírható Abraham Maslow képletével. Maslow
elmélete szerint a legalapvetőbb rendű emberi szükségletek a létfenntartás
szükségletei, a legmagasabb rendűek pedig az önmegvalósítással összefüggésbe
hozható szükségletek. A legalapvetőbb és a legmagasabb rendű szükségletek
között a hierarchikus rendszer alapján a következők állnak a hierarchiában
elfoglalt helyük szerint, emelkedő sorrendben: a létbiztonsággal és védelemmel
kapcsolatos szükségletek, szociális szükségletek, az elismerés és megbecsülés
szükségletei. E képlettel leírva a szegénységet, mint élethelyzetet egyszerűen
levonható a konzekvencia, hogy minél szegényebb valaki annál kevesebb esélye
van az önmegvalósításra, a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatok kiépítésére,
saját, alapvető biztonságérzetének megteremtésére, mert ezek biztosítása a
modern piacgazdaság viszonyai között egyedül a pénztőkétől függ. Ahogy pedig
József Attila már 1924-ben megírta: „Aki
szegény, az a legszegényebb.„
Szociológiai
vizsgálatok sora írja le, hogy a szegénység egyértelmű társadalmi
kirekesztettséggel jár. A szegény emberek nyilvánvalóan hiányt szenvednek a
társadalom vagyoni és kulturális tőkéjének érdemi elosztásakor. A szegény
családba született vagy idő közben elszegényedő családban élő felnőtt
életesélyei halmozottan hátrányos helyzethez vezethetnek. A szegény sorsú
gyermeknek, ha csak nem szakad ki a szegénységből, esélye sincs a társadalmi
átlaghoz viszonyított normális életpályát bejárni. A fejlődéséhez szükséges
élelmezést, egészségügyi ellátást nem kapja meg, megfelelő oktatásban nem
részesül, és a szegénység okozta személyiségtorzulások következtében a
biztonságérzetet nyújtó családi közeg is csak hiányosan biztosított számára.
Így felnőttként a társadalomba beilleszkedni nem képes, mivel „versenyképes”
életpályája nincsen. Érzelemvilága, biztonságérzete sérült, a szükséges
képesítésekkel nem rendelkezik, anyagi tőke nem áll rendelkezésére, fiatal
felnőttként esélyek nélkül kezdi meg önálló életpályáját. Mivel versenyképes
„életpályát” nem tud felmutatni, további kudarcok érik, melyek hiábavalóság
érzetét erősítik. Jó esetben talál magának valamifajta kereső tevékenységet,
megélhetési forrást és alapvető szükségleteit biztosítani tudja, rosszabb
esetben nem boldogul és a szociális ellátórendszer segítségére szorul, még
rosszabb esetben feladja életét, vagy deviáns életpályára lép. A Magyarországon
a ’94-s nagy munkanélküliségi hullám kapcsán végzett vizsgálatokból tudjuk,
hogy a munkanélküli ember a munkanélkülivé válást követő időszakban ugyanazokon
a mentális stádiumokon megy keresztül, melyeket Elisabeth Kübler-Ross a
haldoklás és a halál kapcsán kimutatott, ezek: 1. a probléma elutasítása és
izoláció; 2. düh, irigység, harag 3. alkudozás; 4. a veszteség érzése,
depresszió; 5. elfogadás, beletörődés. A munkanélküliség vizsgálatok két
dologra derítettek fényt: 1. a
legtöbb munkanélküli nem jut el az elfogadás, beletörődés stádiumáig és
megreked a korábbi stádiumoknál, ennek következtében személyisége lényegesen
sérül; 2. ha
el is jut az elfogadás stádiumáig, az elfogadás nála nem tiszta helyzetértékeléshez
és a megoldás meglátásához vezet, hanem apátiához, lemondáshoz. Mindez a
szegénység szempontjából azért érdekes, mert a szegény sorsa jutott emberek
ugyanezeken a stádiumokon mennek keresztül egyéni életpályájuk során, és
viselkedésük, helyzetértékelésük, problémakezelési stratégiájuk is megegyezik a
munkanélküliség vizsgálatok kapcsán a munkanélküliek viselkedésével
összefüggésben kimutatott eredményekkel, nem beszélve arról, hogy a szegénysor
és a munkanélküli lét szorosan összefügg.
A felnőttkori
elszegényedés, szegénnyé válás különösen aktuális kérdés az utóbbi évek
belföldi gazdasági viszonyait tekintve. A 2008-ban bekövetkezett és azóta is
tartó gazdasági válság mostanra újabb, a ’94-shez hasonló munkanélküliségi
hullámot eredményezett, nem beszélve a fokozatosan tetőződő hitelválságról.
Egyértelmű, hogy e két tényező együttes fellépése katasztrofálisan hatott a
magyar lakosság életére. A munkanélküliség hatásairól korábban már volt szó, az
ez estben is érvényes. Viszont a helyzethez fűződő lakáshelyzet bizonytalanság
és a közüzemi számlák fizetési képtelenségének veszélye okozta érzelmi
feszültség demoralizáló hatása korábban nem látott és meg nem tapaszt lelki
terhet jelent a csapdahelyzetbe került lakossága számára. Csapdahelyzetről itt
azért lehet beszélni, mert azok a családok, akiknek az életére kihatással volt
és van a válság, egyszerűen nem tudnak jól, elég jól dönteni, mivel számukra
minden lehetséges probléma megoldási lehetőség veszteséggel jár. A helyzet így
vázolható fel röviden:
Azok számára, akik 2008 novembere, vagyis a válság kezdete
előtt főként deviza alapú lakáshitelt vettek fel, a havi hiteltörlesztő részlet a kétszeresére,
háromszorosára emelkedett. Ez az arány azóta sem csökkent jelentős mértékben.
Ahhoz, hogy a megemelkedett törlesztő részletet a havi lakásfenntartási
költségek mellett egy család fizetni tudja, plusz bevételekre, kiegészítő
jövedelmekre lett volna szüksége. Ezzel szemben a cégek elbocsátással reagáltak
a kialakult helyzetre, így egy-egy család összbevétele nemhogy nőt volna, de
csökkent. Ebben a helyzetben a családok döntési helyzetbe kényszerültek: vagy a
megemelkedett törlesztő részletet fizetik, vagy a lakásrezsit. Azért, hogy
lakhatásukat megtartsák, és a hitelszerződést a bank nem bontsa fel, a bankhitelt
törlesztették, minek hatására jelentős lakásrezsi hátralékok keletkeztek.
Ugyanakkor, ha a család nem akarta, hogy a közüzemi szolgáltatásból
kikapcsolják, vagy hogy fizetését letiltsák, illetve, hogy a keletkezett
rezsihátralék végrehajtás alá kerüljön, legalább részletekben el kellett
kezdenie törleszteni a lakásrezsit és annak hátralékát. Mivel a munkavállalás
lehetőségei tovább szűkültek, a család ismét döntési helyzetbe kényszerült:
vagy a rezsit fizeti, vagy a bankhitelt. Az időközben megemelkedett
rezsiáraknak köszönhetően viszont a rezsifizetés és a közüzemi hátralékok
kiegyenlítése lehetetlenné vált. Ennek következtében vagy azért vesztette el
valaki a lakását, mert a rezsit nem tudta fizetni, vagy azért, mert a
bankhitelt nem törlesztette. A bevezetett banki kedvezmények, engedmények nem
változtattak jelentősen a helyzeten, míg a munkanélküliség fokozódott.
A helyzet
egyértelmű vesztesei azok voltak, akik munkaerő piaci kvalitásaikat vagy
kapcsolati tőkéjüket tekintve nem tudtak legalább kiegészítő, de legfőképpen
főállást vállalni. Basil Bernstein megállapításaiból is tudjuk, hogy a
társadalomban való boldoguláshoz háromfajta tőke szükséges: 1. pénztőke; 2.
kapcsolati tőke; 3. kulturális (vagy ismereti) tőke. A magyar munkaerőpiacra
rátekintve egyértelművé válik, hogy abban már a válság bekövetkezése előtt is
elsősorban a kapcsolati tőkének volt a legjelentősebb szerepe, vagyis, aki
ismerős révén álláshelyet tudott szerezni, az munkához és így jövedelemhez
juthatott. Majdnem, de csak majdnem ennyire fontos szerepet játszott a válság
előtt a munkavállalásban a tudás vagy ismereti tőke, tehát a megszerzett
képesítések és a munkagyakorlat mennyisége és minősége. E tekintetben már a
válság előtt is megfigyelhetőek voltak a munkaerőpiac torz működésének vonásai
a munkavállalás tekintetében, mivel munkához elsősorban az jutott a tudástőke
által, aki aktuálisan piacképes szakképesítéssel rendelkezett, nem pedig az,
akinek jelentős munkatapasztalata volt, illetve a képzési rendszer ésszerűtlen
működtetésének köszönhetően rengeteg olyan szereplő lépett a munkaerőpiacra,
aki gazdasági szempontból haszontalan szakmát tanult.
Ezek az
arányok a válságot követően felerősödtek. A korábban hátrányos munkaerőpiaci
helyzetben lévő rétegek (pályakezdők,
idősek, kismamák, valamilyen fogyatékkal élők stb.) helyzete tovább romlott,
mivel kapcsolati tőke nélkül még az aktív korban lévő, piacképes szakmával
rendelkező munkanélküliek előtt is beszűkültek a munkavállalási lehetőségek. A
helyzet pedig megint elsősorban mentális szempontból különösen aggasztó,
ugyanis egyre növekvő embertömegek érzik azt, hogy nincs rájuk szükség! És akkor még nem esett szó azokról a
társadalmi rétegekről, akik a válság előtt is mélyszegénységben éltek. A
helyzet azért félelmetes, mert például a rendszerváltás előtti évtizedekben
tilos volt Magyarországon szegénységről, vagy munkanélküliségről beszélni, ma
viszont lehet, de látszólag nincs a helyzetre hathatós megoldás. Ez pedig
tartósan rombolja a közmorált.
Néhány
gondolat erejéig érdemes e fejezetben az egyes generációk életmódja és
életpályája közötti különbségekre is kitérni, mely egyébként is gyakori
feszültségforrás a társadalmi együttélés tekintetében. A ma aktív munkavállalói
korba lépő generáció és e csoport nagyszülői generációjának életmódja,
életpályája között hatalmas különbségek mutatkoznak. Mindkét generáció élete
más miatt, más módon volt nehéz, de a nagyszülői generációnak noha a korábbi
rendszer hátrányaival szembe kellett néznie, viszont a létbiztonság sokkal
elérhetőbb volt számára, munkához szakképesítés nélkül viszonylag könnyen
jutott (pl. nyolc osztály elvégzése után lehetett tanító), lakáshelyzete az
olcsó bérlakásoknak, szolgálati lakásoknak, vagy a kedvezményes tanácsi
kölcsönöknek köszönhetően sok esetben egész egyszerűen megoldható volt. A
szülői házat 18-22 évesen biztonságban elhagyhatta. A mai fiatal generáció
alapvetően más rendszerbe születik bele. Életlehetőségei kivívásáért
versenyeznie kell. Elhelyezkedése minimum piacképes felsőfokú szakképesítéshez
és nyelvismerethez kötött. Műveltségében Európai vagy inkább világpolgárnak
kell lennie. Versenyképessé válása érdekében képeznie kell magát. Amíg pedig
képzi magát a legtöbb esetben a szülői házat elhagyni nem tudja, így minimum
25-30 éves koráig a szülőkkel közös háztartásban él. A családalapítás, a
gyermekvállalás ideje kitolódik számára. Családi tőke hiányában lakáshoz jutni
a szükséges önrész hiánya miatt gyakran még hitellel sem tud, esetleg
albérletet bérelhet. Ha mégis lakáshitelhez jut, kérdés, hogy képes-e azt
fizetni? Mivel saját, egyéni életpályájára kell koncentrálnia a gyermekvállalás
sok esetben elmarad, sőt még az igény sem lép fel erre vonatkozólag. Ha mégis,
ahogy egy tanulmány írta a gyermekvállalás – még a rendelkezésre álló
családtámogatások mellett is –: öngyilkosság.
Magyarország
minden tekintetben elsősorban külföldi ideológiákat, szervezési modelleket
követ. Mára teljes mértékben elsajátította a szabadpiaci viszonyokhoz
hozzárendelhető gondolatiságot, mely szerint ma bárkiből lehet bármi! Ami önmagában véve teljesen igaz, de az az
ideológia, amit például a médián keresztül is folyamatosan sulykolnak, nem
mutat rá a felkiáltás árnyoldalára. Ugyanis bárkiből lehet bármi, de lefelé és fölfelé is! A gyors
reakciókészségű, tanulékony, alkalmazkodó állampolgár, aki a szükséges anyagi
vagy kapcsolati tőkével rendelkezik, valóban bármit elérhet. Mások számára
viszont könnyen adottá válhat a gyors és támogatásmentes társadalmi lecsúszás.
A piac szabad áramlásának köszönhetően bármikor fel lehet emelkedni, és
bármikor alá lehet zuhanni. Felül a lehetőségekben nincsen határ (pedig ez se
jó), alul pedig semmilyen eszköz, vagy rendszer nem fogja fel a lefelé zuhanót.
A fentlét ugyanakkor csak a folyamatos versenyben maradás mellett lehet tartós,
míg a lentlét hosszas, kitartó, szorgalmas cselekvés mellett is. Az idegen
ideológiák átvétele tehát magával hozta a mintatársadalmak működési
modelljeinek hátrányait is. Ráadásul alapvetően is egy olyan társadalmi
felépítményre lett ráerőltetve, melyre nem feltétlenül volt alkalmazható. A
folyamatos európai és világpolgárrá válás nyomása mellett Magyarországnak saját
belső feszültségeivel is folyamatosan küzdeni kellett és kell. Addig pedig,
amíg belül nincs rend, az a bázis sem áll rendelkezésre, melyre a világpolgárságot
építeni lehet. Ennek eredménye a társadalmi tanácstalanság és a teljes
identitásvesztés állapota. Egyéb támpontok híján a magyar állampolgár most
kényszerűen külföldi modelleket követ életmódjában. Mindeközben saját
szellemkincse, gazdasági szereplőnként való jelenléte felőrlődik. A magyar
piacról egyértelműen kiszorultak a magyar termékek. A Magyarországon
világviszonylatban egyedülálló termékkincsek külföldre kerülnek, vagy
kihasználatlanul vegetálnak. Ma szinte kivétel nélkül külföldi, vagy külföldi
mintára létrejött műsorokat nézünk, idegen divat szerint öltözködünk, tanulunk,
gondolkodunk. Ugyanakkor a történelem kíméletlenül rámutat arra, hogy egy
társadalom valóban sikeres csak akkor lehet, ha saját ideológiai érdekeit és
hagyományait követi.
A nemzeti
bizonytalanság tudat és a nehéz sorsú emberek énképének alakítása szempontjából
a média jelenleg különösen káros tevékenységet végez. Mégpedig azért, mert a
következőket hirdeti: bárkiből lehet bármi, bárki helyettesíthető bárkivel, a
plasztikus, alkalmazkodó, gyakran csalással és erőszakkal előrejutó ember
sikeres lehet. Ezen kívül például egy átlagos esti TV műsorban nagyjából annak
lehetünk tanúi, hogy aki már egyébként is sikeres, az hogy válik még
sikeresebbé, illetve azért, mert sikeres, mennyire boldog életet tud élni,
főként mert rendelkezik az ehhez szükséges anyagi fedezettel. Ha pedig a néző
elhiszi, hogy itt bárkiből bármi lehet és ennek csak az az akadálya, hogy ő nem
birtokolja az ehhez és boldogsághoz szükséges tőkét, életét és saját személyét
értéktelennek fogja tartani. Ha nem hiszi el, hogy itt bárkiből bármi lehet,
akkor is feszültséget él át, mert tudja, hogy ebben az országban csak azoknak
lehet még jobb a helyzete, akiknek már egyébként is jó. A legfontosabb szerepe
és felelőssége ebből a szempontból a hírműsoroknak van, hisz a néző nagy
százaléka pusztán ezekből tájékozódik a világ aktualitásairól. A híradónak
alapvetően az volna a funkciója, hogy tájékoztasson arról, amit a világról
általánosan tudni illenék, közölje a közösség (jelen esetben Magyarország)
örömhíreit, felhívja a figyelmet a közügyekre, közproblémákra (pl. szegénység).
Ezzel szemben a híradóban semmi másról nem hallani, mint bulvárhírekről,
halálesetekről, bűncselekményekről. Sajnos az egyéni felelősséget itt sem
hagyhatjuk figyelmen kívül, mert a néző választja meg, hogy mit néz. De, a
kérdést semmiképp sem lehet ennyivel elintézni.
Következtetések
A Magyarországon kialakult
helyzetet sokan felismerték és egyre több szerveződés alakul például a szegénység
kérdésének kezelésére is. Ezek a szerveződések azonban elsősorban a kérdés
anyagi oldalával foglalkoznak. Itt így nem történik egyéb, mint piaci
átcsoportosítás. A társadalmi vagyon egy része átcsoportosul egyik helyről a
másikra enyhítve valamit a rászorulók fizikális nehézségein, de tartós megoldás
és főként mentális segítségnyújtás ez esetben sem születik, történik. Azt
régóta tudjuk, hogy anyagi eszközökkel csak tüzet oltani lehet, illetve, hogy a
megelőzés sokkal olcsóbb volna, mint egy-egy probléma kezelése. A nem elég jól
körvonalazott célok és a konkrét célcsoportra való pontatlan fókuszálás miatt a
szociálpolitika gyakran gazdaságtalanul működik.
De nem ez a
legnagyobb baj! Elsősorban olyan szerveződésekre volna szüksége az országnak,
amely a gondolkodásmódját tartja egészséges mederben. Az elmúlt évtizedek
folyamán kialakított gondolkodásmódra és társadalmi reflexekre kitekintve
nyugodtan kijelenthetjük, hogy ebben az országban az ember embernek farkasa
lett. Ha a nép szenved, elsősorban azért szenved, mert tagjai egymás ellen
fordultak, versenytársaivá váltak polgártársaiknak. Ezen csak oly módon lehet
változtatni, ha a lakosság gondolkodásmódját minden generációt érintően vissza
sikerül terelni egy korábbi, kiegyensúlyozottabb, emberibb mederbe. A
legfontosabb feladat ezzel kapcsolatban a fiatal generációk nevelésével
összefüggésben adódik. Minden fiatalnak egészen kiskortól el kell sajátítania
az emberré válás, az állampolgárrá válás kritériumait. A társadalomba való
beilleszkedés kulcskérdése pedig nem egy adott szakképesítés megszerzése kell,
hogy legyen, hanem egy egymásért felelősséget vállaló közösségbe való
beilleszkedésé.
Hogy pontosan
milyen eszmerendszer elsajátítása mentén lehet mindezt megvalósítani az nem
kérdés. A Magyar szellemi hagyomány a világ egyik leggazdagabb hagyománya.
Példaértékű szellemkincsünk van! Ilyesfajta lelki és szellemi táplálékkal
kitöltve a jelenlegi tanácstalan űrt, újra megnyílik a lehetőség egy lelkiekben
és gazdasági értelemben vett gazdagság felé.
Hosszas dolog
lenne külön részletezni, hogy mit és pontosan hogyan kéne átalakítani ahhoz,
hogy ez az ország visszanyerje a hitét és építkezni tudjon, mivel mára a
helyzet a végletekig ki lett élezve. Az egész felépítmény ingatag lábakon áll.
Legegyszerűbben azt lehet mondani, hogy mindent újra kéne gondolni, aztán ismét
fel kellene építeni egy magyarságot. Ezt sehogy máshogy nem lehet végrehajtani,
mint egységben. A kulcsfogalom minden esetben az összefogás. A különféle jóléti
szerveződések legfontosabb szerepe abban lehet, hogy közös célokat definiálnak,
összefognak és olyan szellemi kampányt indítanak, mely képes átalakítani a
közgondolkodást. Ki kell alakítani az egységtudatot. A közös célt mindenki
ügyévé kell tenni. Tudomásul kell vennünk, hogy a másik élete a mi életünk is.
Az egy nemzethez tartozók sorsa összetartozik. Ahogy bánunk egymással, közös
sorsunk is olyan lesz. Ehhez leginkább egy dologra van szükség: arra, hogy
merjünk! Sajnos, alapfogalmak újradefiniálására kell sort keríteni. Le kell
fektetnünk ismét, hogy mit jelent a hűség, a felelősség, az igazmondás, az
igazságosság és a felelősség. Mint nemzet, újra meg kell születünk és fel kell
nőnünk feladatainkhoz. Ha ezt sikerül megvalósítanunk, akkor leszünk képesek
felnőni ahhoz a gondolathoz, amit Vörösmarty Mihály fogalmazott meg a Gondolatok a könyvtárban című verse
utolsó soraiban: „Olyan magasra tettük,
mint lehet,
Mondhatjuk, térvén őseink porához: Köszönjük élet! áldomásidat, Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
Mondhatjuk, térvén őseink porához: Köszönjük élet! áldomásidat, Ez jó mulatság, férfi munka volt!”
A szegénység
kérdése tehát elsősorban szellemi, spirituális kérdés. Ott, ahol egységtudat
van és a nép összhangban él eredeti természetével, hagyományával nem létezik
szegénység. Mindenkire vigyáznunk kell, mert az indviduumban csak az képeződik
le, ami megszületett és érvényre jutott a kollektívumban.
Egy valóban
gazdag nép elsősorban lelkében gazdag és csak ennek következményeként válik
lehetségessé, hogy anyagi értelemben is gazdag lehegyen. Ha egy-egy ország
szellemi hanyatlását összevetjük anyagi hanyatlásával az ok-okozati összefüggés
világosan kimutatható.
„Úgy
szeressétek egymást, ahogy én szerettelek benneteket.” – mondta Jézus. Ez az
üzenet pedig most minden eddiginél aktuálisabb, ugyanis a legfőbb kérdés az:
tudunk-e szeretetben összefogni? „Amíg minden magyar testvér nem fog össze
minden magyar testvérrel, nem lesz feltámadás ebben a hazában. Sem szellemi
értelemben, sem lelki értelemben, sem pedig anyagi értelemben.” – mondta egy
előadásában Born Gergely, magyarságkutató. Magyarország a szeretet országa, a
Föld szíve. Ha ez az ország beteg, a világ is beteg, ha azonban képessé válik a
gyógyulásra, fényt hoz a világba is. Ezért pedig mindnyájan tehetünk, sőt ez
mindnyájunk felelőssége!
* Ez a szövegrész javarészt a Lebegés című írásomból lett ebbe a
szövegbe dolgozva.