12 órás
műszak. Utazással együtt 16, hajnal 4-től este 20 óráig. Nyomdaipari munka, de
inkább csak egyszerű gyári, üzemi. A feladat neve behúzás. Hirdetőújságokba
kell mellékleteket behúzni. Lehetőleg minimum 4000 darabot egy nap. A kiadvány
típusától függően ez a mennyiség lehet több is, kevesebb is. A feladatot egy
gyárcsarnokban kell végrehajtani. A csarnok elejétől a végéig munkások
dolgoznak. Némelyek egy csoportba, néhány négyzetméternyi területen
összetömörítve, raklapokra helyezett parafa panelokból eszkábált asztalokon
dolgozva, körbeállva az asztalt, mások a csarnok három fala mentén felállított
asztalsorok mögött, egymás mellett, sorban. Ahol nem munkások és munkavégzési
szegletek állnak, ott újságok, raklapokon. Innen kell időnként felvenni a
munkaanyagot. Mindenki áll, ez állómunka. Ablakokat nem lehet nyitni, az
egyedüli levegőforrás a csarnok kapuja, ami a műszak alatt végig nyitva van.
Böjt és meditáció az egész. Mindenki maga elé mered és behúz. Társasági élet
csak elenyészően és inkább a szünetekben fordul elő. Enni nem nagyon lát senkit
az ember. Valaki menet közben időnként elfogyaszt egy fél szendvicset, de a
legtöbben nem. Üzemi konyha, étkező nincs. Az emberek zöme csak vizet iszik és
dohányzik. Szünetenként másfél cigaretta az átlag.
12 óra alatt az ember, mintha egy egész életet élne le. Az
első két órában világra jön, belevág a feladatba, bár még félelem tölti el, de
lassan hozzászokik a körülményekhez, kimérten, óvatosan cselekszik. A második
két órában egészen azonosul a feladattal és teljesítménye egyik csúcspontját
produkálja. Megszokja a környezetet és egyre jobban boldogul benne, meg akar
felelni, teljesíteni akar. A harmadik két órában a teljesítmény valamennyit
visszaesik, egy jó átlagot hoz, elkezdi unni az egészet, elméjébe fokozott
intenzitással kezdenek beáramlani a borús gondolatok. A negyedik két óra
kritikus. Az unalom fájdalommal és a méltatlanság érzésével vegyül. Az idő nem
telik. Az ember nem akar már megfelelni. Talpa, háta, válla, csuklója fáj.
Számot vet, mérlegel, nem érti, mit keres itt. A folyamatos ellenőrzések
frusztrálják, elfogadja, hogy bármikor hazaküldhetik. Itt nem a munkás számít,
hanem a teljesítmény. Minden alkalommal hazaküldenek valakit. Jelentkező van
elég. Mindegy, hogy a feladatot ki végzi el, főleg, ha sokat teljesít. Az
ötödik két óra a feltámadásé. Átlendülve a holtponton mindenki azt gondolja,
hogy innentől kezdve szinte bármit képes elviselni. Fájdalomérzetei szűnni
kezdenek, teljesítménye javul, sőt megéli második legproduktívabb időszakát. A
hatodik két órára az emberen menetrendszerűen erőt vesz a fáradtság, a
fájdalom, a dac, majd a beletörődöttség érzése. Tudja, hogy ez munkavégzésének
utolsó szakasza és elviseli, amit még kell, de végig az elmúlásra, a
befejezésre, a megszűnésre készül. Így leírva a maga módján az egész
egyszerűnek és kivitelezhetőnek hat, de valójában 12 óra alatt az emberrel
minden megtörténik. Megszületik, meghal, megőrül, kijózanodik, fél,
megnyugszik, megalázkodik, kiáll magáért, elfárad, olyan erőket mozgósít
melyekről maga sem tudott stb. Az egészben a legszomorúbb az, hogy végig
tisztában van vele: robot munka ez, az élethez való jog, az emberi méltóság
teljes eltörlése. Ő maga egyszerű munkagép, eszköz, éhbérért hajtó rabszolga.
Egy napi munkáért éppen annyit kap, mely összegnek legalább egy harmadát
felemésztik az utazással járó költségek és a magával vitt étel, valamint ital
ára.
Túlélni ezt is csak úgy lehet, ahogy az egyik túlélő
beszámolója szerint Auswitzot: ha az ember megfigyelőként, kívülről szemlélve
igyekszik megélni maga és a többiek helyzetét, felfedni, megfejteni a szituáció
lényegét. 12 óra! Ez az egyetlen gondolat, mely egész végig nem juthat
az ember eszébe egy percnél tovább és legfeljebb néhány óránként, különben
azonnal feladná, ugyanis ezt a gondolatot rögtön az követi, hogy ez nem
munka, ami egyszerűen annyit jelent: a delikvensnek még annyi méltóság sem
jut, hogy munkát végezzen. A munka ugyanis 4-6 óra egy nap. Aki 6 óráért kap
fizetséget 4 órát dolgozik, aki 8 óráért, az maximum 6 órát. És hatékony
munkavégzés mellett éppen ennyit elég is. De a 12 óra az műszak, műszakot pedig
azoknak adnak ki, akiket csendes közmegegyezéssel nem tartanak többre annál,
hogy őket az állati léthelyzet állapotánál feljebb sorolják. Az állati
léthelyzetbe kényszerített ember az, akinek nem kell, hogy legyen önálló
gondolata, akarata, egyéb élettevékenysége, magánszférája, családja,
regenerálódási ideje. Eszik, iszik, alszik, szaporodik, és védekezik (de már csak
akkor, ha félreérthetetlenül életére törnek), parancsot teljesít, alázatot
mutat, fél és pótolható. Ő csak rabszolga, aki, piramist épít. Évezredekkel ez
előtt Gízait, ma gazdaságit, kereskedelmit, vagy virtuálisat, vagy üzletláncot
stb.
Szóval mégegyszer: 12 óra! Ez az egyetlen gondolat,
mely egész végig nem juthat az ember eszébe egy percnél tovább és legfeljebb
néhány óránként. A többit ki lehet használni bármilyen fajta elmélkedésre.
Úgyis ez a legjobb dolog, amit az ember e helyzetben tehet. Csak így maradhat
ember, csak így maradhat önmaga számára ember. Más nem törődik ezzel. Ha
Te kibírod, te Te maradsz, ha Te kibíród, Te
megmaradhatsz a magad számára Te.
A helyzet előnyét pedig meg kell látni! 12 óra éppen egy
kerek belső útra elegendő időtartam. Más kérdés, hogy az ilyen utazások teli
vannak krízishelyzetekkel, illetve időnként kéretlenül felbukkanó mellékutak
torkolnak beléjük. Az egészben váltakozik a mélységes gyász, a rettegés, az
identitás vesztés és a remény, a felszabadultság, a beletörődött derű érzete.
Gyakran jutnak közben az ember eszébe sorban, egymást követően Ady és
Radnóti gondolatai, így: Járkálj csak halálraítélt, A halottak élén, Ember
az embertelenségben és mindig a harmadiknál következik be a pólusváltás,
mindig ott tudatosul: igen, embernek kell maradni az embertelenségben is! Aztán
eszébe jut Hamvas, akit ma az egyik legnagyobb íróként emlegetnek, de saját
kora könyvtárosból segédmunkás-raktárossá avanzsálta. Eszébe jutnak művei, és
eszébe jut alakja, amint munkásruhába öltözve, fáradt arckifejezéssel, a fűben
elheveredve, háttérben a gyárkéményekkel a fotóról visszatekint. Ha ő kibírta,
nekem is kell! Ha ő ember maradt, nekem is annak kell maradnom. Ez csak
mérhetetlen belső önuralommal és tartással lehetséges. „Bevégzem az iszonyat
munkáját” – jut eszébe az embernek végül saját sora. Utolsó utáni
gondolatként pedig a lelki haszon mellett a könnyű és ízes desszert, a jóleső
jutalom kilátásba helyezése: ha bevégzem, esszét írok belőle!
Alvás és ébrenlét határa, élet és halál határa…, küszöbök,
virrasztások és ébredések, mindig valami eltávolodás a fizikaitól, mindig
megnyílás a mentális és spirituális felé. Feladat, lecke. Ilyenkor történhet valami.
Valami pedig az, amit életesemények lehet nevezni. Szintlépés, feljebb
emelkedés, a tudatosság és a megtapasztalás magasabb szintre emelkedése. A 12
óra is ilyen. Utazás. Orientálódás a testtől a lélek felé. Átváltozási,
átalakulási lehetőség. Több annál, minthogy valaki bebizonyítja általa magának
és a társadalomnak, hogy ő akkor is értékes, ha egyébként csak író és
irodalmár, de most éppen végre és végül nem az. Aki erről így gondolkozik, az
beteg! Neki pedig feltétlen el kell árulni: az író minden körülmények között,
minden időben író marad, aki (most is) épp csak mást csinál, de legszebb és
legmagvasabb művei pont, hogy ilyenkor születnek. Az egyetlen dolog, ami
túlélésre ösztönzi éppen az, hogy megőrzi író identitását, ez az a tudat, amely
a többiekkel együtt vagy éppen szemben egyfajta módon versenyképessé
teszi. 12 óra alatt egész kötetterveket gondol ki, sőt akár előrevetíti az
életmű következő 10 kötetének vázát is, átrágja az irodalmi élet helyzetét, a
lehetőségeket, célokat tűz ki, elgondolja a mozgalom fejleszthetőségének összes
alternatíváját.
A szakaszosan jelentkező krízisállapotok végpontján
túljutva el kell érkezni a nyugalmi helyzetig, a végtelen közöny és a
beletörődött derű határvonalán mozgó tudatosságig. Le kell győzni, és el kell
altatni az egót, az állapotot pedig megtartani. Ebben az állapotban ugyanaz
történik az emberrel, mint a helyesen végzett tai chiban: a gyakorlat csupán
megtörténik a gyakorlóval. Teste ráhangolódik a létezés ritmusára, a szerint
táncol, az elmének nem kell többé irányítania, a szellemi lélek pedig az
esemény tanújává, puszta megfigyelővé válik. Csak van, csak létezik,
átlényegíti magát a létezés derűjével, sőt, lényében egyé válik a léttel. Az
ember minél tovább megmarad ebben állapotban, lénye annál feljebb emelkedik.
A számmisztika szerint a 12-s szám jelentése ez:
önfeláldozás, lemondás, szorongás, szenvedés, egyszóval áldozat, annak minden
vonatkozásával együtt. „Az egyént föláldozzák mások tervei vagy
összeesküvése érdekében.” Ámde, ugyanakkor a 12-s szám egy másfajta
megközelítésben a teljességet szimbolizálja. Vagyis az áldozat mivoltból el
lehet jutni a teljességbe.
Ez a 12 óra haszna, tanulsága és tanítása.